Prodat a pronajmout teď nebo až po koronaviru?

Prodej
Doba, kdy na nemovitosti chodili doslova zástupy zájemců, už trochu opadla i před touto mimořádnou situací. Určitě tím nemyslím, že byl prodej nereálný nebo obtížný ve smyslu nezájmu na trhu. Doba na prodej byla stále více než dobrá, ale roku 2018 či 2019 se už tolik nepodobala. No a nyní, v době koronavirové krize? Prodat nemovitost chce určitě více péče, více marketingu a strategie a rozhodně, a to je asi nejdůležitější, vhodně načasovat. Je třeba brát v potaz nařízení Vlády ČR. V Česku nyní platí stav nouze a s ním spojený zákaz volného pohybu osob. Prozatím do 30.4. Co to znamená, když chcete prodávat? Potenciální zájemci o nemovitost by správně neměli absolvovat prohlídky. Z hlediska nařízení se, asi až na některé výjimečné případy, nejedná o nezbytně nutnou potřebu. Pokud se i přes to zájemci chtějí věnovat prohlídkám nemovitostí, je to minimálně na uváženou, zda tak konat nebo počkat pár týdnů, aby bylo vše jak má být. A když se tedy rozhodnete prodávat, tak je třeba myslet na další opatření – hygienická pravidla, rozestupy či pravidla o shlukování osob.

Já během aktuální situace realizoval prodej rodinného domu u Ústí n/L. Nemohli jsme dále čekat a prodej jsme spustili. Za přísných opatření jsem realizoval 5 prohlídek a dům prodal. Z hlediska prodávajících jsem nevýhodu spatřil hlavně v případné komplikaci ve smyslu dalších návštěv např. se stavaři a odborníky ze strany kupujících, kteří se chtějí přesvědčit o technickém stavu či možnostech dalších úprav domu. To znamená, že místo např. 3 vážných zájemců a případného výběru toho nejvhodnějšího kupce, jsme měli zájemce jednoho, který další podobné návštěvy nepotřeboval.

Hned na počátku této krize mi “ztroskotal” prodej jiné nemovitosti, bytu. Kupující odstoupil od rezervace z pochopitelných obav. O tom jsem mluvil v mém videu, které najdete zde. Obecně mohu říci, že poptávka je výrazně slabší. Ovšem prodej není nereálný. Nyní připravuji tři prodeje, které jsme načasovali a nachystali tak, že je spustíme koncem dubna a v tu chvíli by měla být situace již stabilnější a věřím, že díky rozšíření marketingu o obsáhlejší kampaně na soc. sítích a webu budu opět úspěšný.

Tedy, co z toho plyne? Prodej v dnešní době má smysl, nicméně ať už vy nebo váš makléř, musí důkladněji připravit onu strategii a správně prodej načasovat. Jestli nebyla kvalita zpracování zakázky před tím tak důležitá, tak nyní má pro mě ještě větší váhu. Zvýraznit se před ostatními má teď daleko větší sílu!

Pronájem
V odkazovaném videu se k pronájmům vyjadřuji optimističtěji, než dnes, kdy píšu tento článek. Pravdou je, že u pronájmu, alespoň u těch, které mám nyní na starost, se situace prakticky ze dne na den otočila a poptávka padla prakticky k nule. Ovšem jsou nástroje a opět strategie, jak tomu pomoci. Po prvotních zkušenostech jsme u některých nabídek nasadili cenové zvýhodnění na dobu prvních měsíců. Je pochopitelné, že pokud to není nezbytně nutné, tak v současnosti myšlenka si najít “to lepší bydlení” jde prostě na druhou kolej. A přesně pro tyto zájemce je cenové zvýhodnění dobrým bonusem. Vyřeší výběr nemovitosti nyní s tím, že první měsíce ušetří nějaké ty peníze. A majitelé mají byt obsazený i v této těžké situaci. Základem úspěchu je dobře odkomunikovat se zájemci a následně pečlivě ošetřit v nájemní smlouvě. Pokud jste si vybrali realitního makléře, který je profesionál, jistě připraví propagaci na sociálních sítích, kterou mám já osobně u pronájmů velmi osvědčenou. Oslovíte daleko více lidí, které oslovit chcete. A to je přeci cílem – mít dostatek zájemců pro vybrání toho správného.

A jak situaci vidíte Vy? Plánovali jste řešit něco s nemovitostmi a vzhledem ke “koronavirové krizi” jste ustoupili? Nebo vás napadlo něco, co jsem nezmínil? Pak mi napište na facebook, email nebo telefon, rád vám odpovím!

Díky za váš čas a mějte se skvěle! Hlavně to zdraví 🙂

David

Líbil se vám článek?
Nezapomeňte ho sdílet:
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Související články:

Chcete se mnou spolupracovat?

Napište mi a já se vám brzy ozvu. 

nebo se podívejte